[VIDEO] Budak Tadika Lagi Banyak Nyanyi Dari Ngaji? Guru Bersuara Jawab Kecaman Skip to main content

[VIDEO] Budak Tadika Lagi Banyak Nyanyi Dari Ngaji? Guru Bersuara Jawab Kecaman

Tugas guru mendidik murid tadika tidak semudah yang disangka. Hal ini kerana, tahap penguasaan serta penerimaan anak-anak di sana adalah berbeza dengan para pelajar yang berada di sekolah rendah dan menengah. Justeru itu, pendidik cenderung memilih gunakan pendekatan yang lebih kreatif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (PnP).

Ajar murid tadika huruf vokal…cikgu kreatif guna teknik nyanyi 

Tidak ketinggalan, Cikgu Ayu turut menggunakan teknik menyanyi sambil belajar kepada para pelajarnya. Menerusi perkongsian video di TikTok, dapat disaksikan gelagat guru berkenaan mengajar anak muridnya mengenali huruf vokal ‘a, e, i, o’.

Siap dengan tamborin…murid bukan main suka ikut nyanyi sekali 

Namun apa yang menariknya, apabila beliau menukar huruf tersebut kepada lirik lagu dan bernyanyi bersama-sama mereka. Sambil bermain tamborin, turut kedengaran suara riuh anak muridnya menyambung nyanyian tersebut.

@cikguayu_imtecer

Penutup part 2

♬ bunyi asal - Cikgu Ayu

Complaint anak suka nyanyi dari mengaji..Ada je subjek Pendidik Islam tapi bukan saya ajar 

Malangnya usaha Cikgu Ayu dipertikaikan kononnya teknik mengajar seperti itu membuatkan anak-anak lebih gemar nyanyi berbanding mengaji. Gara-gara itu, beliau tampil menjelaskan bahawa sebenarnya para pelajar juga turut didedahkan dengan pengajaran ilmu agama di sekolah. Namun bukan dirinya yang diselia khas untuk mengajar subjek tersebut.

@cikguayu_imtecer

Balas kepada @syaryah_yayan

♬ bunyi asal - Cikgu Ayu

https://www.tiktok.com/@cikguayu_imtecer/video/6937220856456170754?sender_device=pc&sender_web_id=6915648979809437185&is_from_webapp=v2&is_copy_url=0

Sumber: Kisahdunia

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me