Video - “Mu jawab dengan Allah.” -Warga emas kecewa tak dibenar solat Jumaat Skip to main content

Video - “Mu jawab dengan Allah.” -Warga emas kecewa tak dibenar solat Jumaat

Umum sedia maklum bahawa ketika ini banyak kekangan jika mahu membuat perhimpunan ataupun aktiviti berkumpulan kerana bimbang penularan pandemik yang masih berada di dalam lingkungan kita.

Walaupun aktiviti di masjid seperti solat Jumaat sudah dibenarkan, namun tetap perlu melakukan penjarakkan sosial dan jumlah jemaah terpaksa dihadkan mengikut keluasan masjid.

Kecewa tak dapat solat

Dalam satu perkongsian yang tular di aplikasi TikTok,  pengguna media sosial yang memakai nama akaun hambaallah1989 telah memuat naik video seorang lelaki warga emas yang kecewa apabila tidak dibenarkan untuk solat Jumaat.

@hambahallah1986

Reply to @keraekor02 sorry semalam ada ada post kene banned 🥰

♬ original sound - hamba allah

Dalam video berkenaan, dapat didengar dengan jelas warga emas tersebut meluahkan rasa kecewa apabila terpaksa balik dan tidak dapat menunaikan solat jumaat di masjid sambil memegang sejadah.

“Aku orang Islam, yang kau tak bagi sembahyang. Mu jawab dengan Allah.” Luahnya

Surau kecil tapi ada 4 apartment

Walaupun ada yang meninggalkan komen dengan mengkritik tindakan warga emas itu kerana tidak datang awal untuk mendapat peluang solat Jumaat, pengguna TikTok yang memuat naik video tersebut telah tampil mempertahankan pakcik terbabit.

@hambahallah1986

Reply to @u.zik24 hopefully netizen faham

♬ original sound - hamba allah

Sedih pula dengar dia cakap jawab dengan Allah

Sehubungan dengan itu, ramai yang meninggalkan komen dengan memaklumi perasaan warga emas itu yang gagal untuk solat secara berjemaah.

Mereka juga akui sedih melihat situasi tersebut dan berharap agar ada peraturan untuk solat berjemaah yang lebih efisen bagi membolehkan semua pihak merasai nikmat beribadah semula.

Pak cik tu mesti dah rindu solat jemaah

Tapi kenapa mall, wayang dah boleh buka?

Sumber: ohmymedia

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me