(Video) 'Nampak budak jual Yasin depan Pavi, takyah sedekah, kurang ajar nak mam...' Skip to main content

(Video) 'Nampak budak jual Yasin depan Pavi, takyah sedekah, kurang ajar nak mam...'

Baru-baru ini, pengacara Azwan Ali memuat naik video dirinya didatangi seorang pengemis cilik lalu dihalau, menimbulkan rasa kurang sesetengah warga maya. 

Namun demikian, ada netizen yang tampil menjelaskan mereka juga pernah berdepan dengan pengemis cilik berkenaan di kawasan Pavilion dan disifatkan kurang ajar dan menipu untuk mendapatkan wang dengan cara mudah.

"Kalau korang nampak budak-budak jual Yasin depan Pavilion camni, tak payahlah sedekah. Kurang ajar nak mampus. Aku bagi RM20, then dia panggil semua kawan-kawan dia minta kat aku. 

"Pastu aku cakap tak boleh, aku suruh diorang share RM20 tadi. Diorang blah, buat muka. Memang macam b**i," kata Nana di Twitternya. 

Perkara itu turut diakui beberapa netizen yang juga pernah mengalami pengalaman seumpama itu di sekitar ibu kota yang dipercayai didalangi oleh sindiket yang sama. 

"Pernah kena juga kat Sogo. Dia kata lapar, tak makan lagi. Bagi duit kat dia RM20, suruh beli makan. Pastu dia blah then dia datang balik sambil tarik tangan member dia suruh member dia minta. I cakap, tadi kan dah bagi? Share la beli makanan. Then tiba-tiba dia kata dia tak kenal budak tu," - Maixaa. 

"Betul! Sangat kurang ajar ya. First kes dulu, budak ni suruh beli Yasin. Tetapi biadab, memaksa pula tu. Aku yang niat mahu sedekah terus tak jadi. Bila tak layan, budak itu maki aku. 

"Kes lain, aku ingat dia sedekah Yasin. Bila ambil, dia suruh bayar RM10. Sudah! Ambil balik Yasin tu, tak kesah pun," - Davina.


Disebabkan kegiatan sindiket seperti ini membuatkan orang ramai berwaspada apabila didekati para pengemis di ibu kota kerana bimbang ditipu. 

Justeru, orang ramai dinasihatkan untuk tidak mudah terperdaya dengan sindiket pengemis terancang ini. Sebaik-baiknya hulurkan derma atau sumbangan ikhlas anda kepada badan-badan yang berdaftar dan diberi keizinan untuk mengutip sumbangan. 

Sumber: thereporter

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me