Bermula dengan kaki bengkak, rakan ‘pergi’ di bulan Ramadan setelah 50 hari bertarung nyawa di ICU. Al Fatihah Skip to main content

Bermula dengan kaki bengkak, rakan ‘pergi’ di bulan Ramadan setelah 50 hari bertarung nyawa di ICU. Al Fatihah

HATI siapa yang tidak sayu apabila insan kesayangan dijemput Ilahi, lebih-lebih lagi ketika umat Islam sedang menyambut bulan Ramadan.
Begitu juga dengan gadis ini yang tidak dapat menyembunyikan kesedihan apabila terkenangkan sahabat baiknya yang meninggal dunia pada tanggal 6 Ramadan lalu.
Mengimbas kembali detik sebelum pemergian sahabatnya, dia yang senang disapa sebagai Alya mengatakan semuanya bermula pada Februari lalu apabila kaki arwah secara tiba-tiba membengkak.
Nur Alya Syafiah Hamidi berkata sahabatnya, Nur Fatin Abirah Othman, 19, telah menghembuskan nafas terakhir setelah 50 hari bertarung nyawa di unit rawatan rapi (ICU).
“Arwah Nur Fatin seorang yang ceria sangat… sebelum kejadian kakinya membengkak, dia sihat dan tiada tanda-tanda sakit. Bila kakinya jadi macam tu, dia pergi ke klinik sebelum dirujuk ke hospital.
“Dia kena tahan selama dua minggu dekat wad. Masa tu doktor masih tak dapat kesan lagi penyakitnya. Kami pula fikir mungkin ada kena mengena dengan buah pinggang.
Namun siapa sangka, beberapa hari kemudian, mesej Alya dan rakan-rakannya dibalas ibu arwah Nur Fatin yang menyatakan bahawa anaknya berada dalam keadaan kritikal dan sedang dirawat di ICU.
“Sepanjang ditahan di wad, arwah kerap berhubung dengan rakan-rakan menerusi Group WhatsApp dan beritahu keadaan kesihatannya. Dia kata nanti dah boleh keluar hospital. Bila dia beritahu macam tu, perasaan risau kami berkurang sikit,” kata gadis berusia 19 tahun ini.
“Kawan-kawan dari Langkawi, Perak sanggup buat surat rentas negeri semata-mata nak melawat. Memang tak menyesal langsung, sebab dapat luangkan masa dengan arwah,” katanya yang juga penuntut di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perlis.
Masih terkesan dengan pemergian arwah Nur Fatin, gadis ini menyifatkan sahabatnya itu sebagai seorang yang suka menghargai rakan, tidak pernah berkira, suka memberi nasihat dan ceria.
“Kami terkejut sangat bila ibu arwah beritahu berita tu sebab memang tak expect keadaannya bertambah teruk. Ketika itu difahamkan arwah mengalami pendarahan dalam usus. Setiap kali arwah membuang air besar atau kecil, pasti akan keluar darah.
“Sepanjang di ICU, doktor masukkan lebih 40 beg darah tapi keadaannya masih seperti sebelumnya. Doktor kemudian mengesan terdapat tumor di dalam pankreas. Pembedahan dilakukan tapi tak berjaya membuang tumor tersebut kerana ia agak besar dan merisikokan nyawa.
“Tiga hari sebelum arwah Nur Fatin meninggal dunia, doktor benarkan kawan-kawan datang melawat. Saya dan kawan-kawan memang berulang tiga hari berturut-turut ke Hospital Pinang Pinang.
Ujarnya, disebabkan sikap tersebut, arwah sangat disenangi ramai dan buktinya, ramai rakan sama ada yang mengenalinya secara rapat ataupun kenalan biasa hadir memberikan penghormatan terakhir ketika hari pengebumiannya.
“Sedih bila ingat balik perbualan bersamanya sebelum ini… masa sakit, dia pernah tanya macam mana nak solat duduk, tengok tulisannya ketika dia dah tak mampu bercakap, tengok barang-barang bila ibunya ajak kemas bilik.
“Saya dengan arwah kenal sejak Tingkatan 4 namun hubungan kami sangat rapat. Sedangkan saya yang empat tahun mengenalinya pun terkesan, apatah lagi rakan-rakan yang mengenali arwah sejak kecil.
“Memang kosong sangat selepas arwah pergi. Saya tak sangka perkongsian di Twitter menjadi viral… namun terharu dan bersyukur ramai yang doakan arwah. Terima kasih banyak-banyak bagi yang doakan dan retweet.
“Sungguhpuh sedih, tapi bila teringat balik wajahnya bersih dan cantik sangat masa nak dikafan, ‘pergi’ pun mudah ketika bulan baik, sedikit sebanyak buat kami reda. Apa pun, hargailah sahabat selagi mana mereka bersama kita sebelum terasa kehilangan mereka, katanya lagi.

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa