'Hanya disebabkan adik tak jawab 2 soalan terakhir, cikgu terus hukum adik camni' - Ibu mangsa terkilan anaknya dipukul dengan pembaris kayu sehingga menyebabkan kecederaan Skip to main content

'Hanya disebabkan adik tak jawab 2 soalan terakhir, cikgu terus hukum adik camni' - Ibu mangsa terkilan anaknya dipukul dengan pembaris kayu sehingga menyebabkan kecederaan

Viral di media sosial semalam status Facebook seorang ibu yang mendakwa anaknya dipukul oleh guru di sekolah hanya kerana tidak menyiapkan kerja sekolah. 

Ekoran kejadian yang meninggalkan kesan trauma dan lebam yang ketara di tangan dan wajah anaknya, ibu bapa mangsa telah membuat laporan polis di Balai Polis Alor Setar pada hari yang sama. 

Hari ini, ibu mangsa tampil mendedahkan dengan terperinci mengenai kejadian yang menimpa anaknya dan dalam masa yang sama memohon kepada netizen usah mengambil kesempatan untuk mengecam warga pendidik yang lain, yang tidak berkaitan dengan kes ini.

SAHUR, mama perhati je Danish makan sahur. Air mata mama laju keluar meleleh di pipi. Mama biar Danish menahan sakit seorang diri dari jam 11.30 pagi (waktu kejadian) hingga 1.30 petang, waktu mama pergi jemput balik dari sekolah.  

Mama rasa terkilan sebab terfikir, Ya Allah dik, adik tahan sakit sungguh walaupun kena tibai dengan teruk sehingga pembaris besar itu hancur. Lengan adik berbirat-birat sampai bengkak dan lebam. 

Serpihan pembaris juga terkena di dahi dan muka. Luka berdarah di jari disebabkan adik menepis pukulan bertubi-tubi dari cikgu, dan adik tak menjerit walaupun sakit. Malah, adik takut nak beritahu mama, takut mama marah adik lagi. Sepatah pun adik tak kata awak kena tibai.

MANGSA DIAM, ENGGAN CERITA KERANA TAKUT DIMARAHI IBUNYA

Mama tahu pun sebab selepas adik masuk dalam kereta, mama tanya soalan sekolah hari ini okay ke dan bila toleh ke belakang, muka Danish bercalar membuatkan mama tertanya-tanya apa yang berlaku pada muka adik, bergaduh ke? Main apa sampai jadi macam tu? Tapi adik diam saja, adik tak berani cerita apa pun. Adik tak beritahu yang adik dipukul oleh cikgu. 

Sehinggalah Abang Ammar yang buka mulut beritahu cikgu tibai adik sebab tak siapkan kerja sekolah. Mama buka baju sekolah adik dan tengok di bahagian tangan ada bengkak dan kesan birat-birat.

Mama tanya adik buat salah apa sampai cikgu buat adik macam ni ? Adik beritahu adik tak siapkan kerja sekolah yang diberi. Mama terus tutup enjin kereta dan bawa pergi berjumpa dengan tuan pengetua. Apa teruk sangat sampai jadi begini. Masa itu, mama dah lembik, tangan dan kaki bergetar.

TAK TAHU NAK JAWAB DUA SOALAN TERAKHIR

Pak Guard sekolah tanya nak pergi mana, mam jawab nak jumpa tuan pengetua sebab anak saya dipukul dengan teruk oleh cikgu. Mama tunjuk kesan pukulan itu kepada Pak Guard. Pak Guard kata, "Tudiaa ni bukan dah tibai ni dia bubuh hawing lepas geram sungguh".

Adik mula menangis bila tengok mama menangis bila berjumpa dengan pengetua, cikgu disiplin, cikgu kaunseling untuk memaklumkan kes ini. Mama menangis sebab tergamak cikgu itu pukul adik teruk macam ni disebabkan kesalahan kecil di mana adik tak tak siapkan dua soalan dari empat soalan yang cikgu Bahasa English berikan. 

Adik bangun dari kerusi dan pergi bertanya dengan kawan yang lain untuk menjawab dua soalan terakhir yang adik tak tahu nak jawab. Cikgu adik terus hukum adik macam ni sekali. 

Bagi saya sebagai ibu, tak salah kalau cikgu nak mendidik anak saya dengan rotan sebab saya pun menggunakan rotan bila anak buat salah. Saya bukan memanjakan anak-anak. Disebabkan itu Danish ada rasa takut nak beritahu saya yang dia kena pukul. Dia hanya beritahu Abang Ammar sahaja.

Tapi bila saya tengok kesan bengkak, lebam itu, Ya Allah, saya lembik, tangan dan kaki bergetar sampai macam ni sekali. 

JANGAN AMBIL KESEMPATAN KECAM GOLONGAN GURU

Saya minta maaf kerana disebabkan perkara ini ada netizen yang kecam mengecam antara satu sama lain. Yang berhati ibu, mereka faham dengan apa yang saya rasa sebab ada yang pernah melaluinya. 

Cikgu tak bersalah kalau nak merotan anak sebab nak bagi hukuman bagi tujuan mendidik. Tetapi ini dah tahap melampau teruk. Saya sendiri tak boleh menerimanya. Salah anak saya ini sampai tahap mana sehingga cikgu boleh menghentam dia seteruk ini? 

Saya berharap netizen berhenti mengecam golongan cikgu. Hanya disebabkan kelakuan tidak bermoral seorang guru, habis imej guru-guru yang lain tercalar. 

Saya minta maaf sekali lagi, polis sudah mengambil tindakan dan sedang menyiasat kes ini. Biarlah undang-undang yang menentukan. Bukan kita nak menghukum orang. Kita ada undang-undang. 

Sahur❤️ Mama perati ja Danish makan sahur. Ayaq mata mama laju keluaq leleh pipi. 😭😭😭Mama biaq Danish tahan sakit yang...

Posted by Puan Eda Ni on Thursday, April 22, 2021

Sumber: thereporter

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa