Kanak-kanak Lumpuh Kerana Dipaksa Cium Oleh Ibu Bapanya Skip to main content

Kanak-kanak Lumpuh Kerana Dipaksa Cium Oleh Ibu Bapanya

Setiap pasangan ibu bapa pasti akan berasa geram dengan kecomelan anak-anak terutamanya ketika mereka masih kecil.Jadi, kebanyakkan ibu bapa akan mengekspesikan perasaan tersebut dengan menggomol dan mencium anak mereka sehingga puas.

Salah teknik cium boleh mengundang anak maut

Namun begitu, perkara berkenaan boleh mengundang bahaya sekiranya anak-anak memberontak daripada dicium.

Hal yang demikian kerana, tindakan agresif kanak-kanak terbabit mampu menjadikan mereka lumpuh seumur hidup bahkan mengundang maut sekiranya tersalah langkah untuk mencium.

Seorang kanak-kanak lelaki Indonesia yang berusia 1 tahun lumpuh apabila ibu bapanya ingin mencium anak mereka walaupun diberontak.

Akibatnya, si anak menangis kerana kesakitan dan akhirnya dibawa ke hospital Hermina, Indonesia untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Setelah membuat pemeriksaan Magnetic resonance imaging (MRI), pihak hospital memaklumkan bahawa kanak-kanak terbabit mengalami kebocoran tulang sumsum.

Kesannya, si anak mengalami kelumpuhan pada bahagian tangan kirinya dan pihak doktor memaklumkan hanya melalui pembedahan dapat menyembuhkan kanak-kanak berkenaan.

Akhirnya mereka bersetuju untuk melaksanakan pembedahan tersebut yang beroperasi selama empat jam.

Kanak-kanak berkenaan akhirnya selamat dan kini sedang menjalani rawatan pemulihan secara berkala di hospital berkenaan.

Bayi Hampir Lumpuh Dipaksa Dicium, Ini Bahaya Pergerakan Leher Tiba-tiba

Kisah bayi 15 bulan hampir lumpuh setelah dicium secara paksa. Ibunya, Apri (29), mengatakan bahawa anak itu awalnya memberontak ketika seseorang cuba menciumnya dan kemudian tiba-tiba menangis secara histeris.

“Sebelumnya anak saya sihat, tidak sakit, dan normal seperti biasa. Anak ini ingin dicium tetapi kedudukan tangan yang berbau ada di pipi anak ke kepala. Anak itu sukar menggerakkan badan dan kepalanya,” tulis Apri.

Apri mengesyaki bahawa anaknya mengalami keseleo. Tetapi perkara pelik mula kelihatan bahawa kepala kanak-kanak itu tidak dapat berdiri tegak dan tangan kirinya kaku. Tanpa menunggu lama, Apri segera membawa anaknya ke hospital untuk pemeriksaan.

“Doktor hanya menjelaskan mengenai hasil MRI dalam pendarahan saraf tunjang serviks dan hampir lumpuh keseluruhannya,” kata Apri.

“Menurut doktor, mungkin ketika anak itu bersusah payah menarik leher ke kiri, inilah penyebabnya. Sekiranya tarikan itu naik mungkin masih selamat,” lanjutnya.



Mungkin ada yang tidak memahami apa itu sumsum tulang … jika kita makan kepala ayam, ia suka leher panjang, putih lembut, baik itu sumsum tulang, sama seperti kita juga mempunyai sumsum tulang, apa lagi adakah ini bayi sehingga masih sangat muda dan rentan .. ini adalah foto MRI anak panah atas, sumsum tulang, anak panah bawah, pendarahan telah menutupi saraf anak, sehingga kepala tidak dapat digerakkan sama sekali sehingga kiri tangan dalam foto kedua adalah hasil rongsen. 3rd adalah gambaran anak saya sekiranya kedudukannya sedikit ditegakkan.

Mengapa pergerakan bahagian leher secara tiba-tiba dan berbahaya? Beberapa ketika yang lalu pakar neurologi Dr. Indah Aprianti Putri SpS, MSc, dari hospital otak Nasional (RS PON) menjelaskan bahawa ini memang boleh menyebabkan masalah mulai dari strok hingga gangguan neurologi bagi orang yang sudah berisiko.

Biasanya berlaku kerana terdapat kerapuhan sehingga pergerakan leher mencetuskan pecahnya saluran darah. Itulah sebabnya doktor tidak pernah mengesyorkan memukul leher anda ketika anda merasa sakit

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me