Video - Bergelar anak yatim sejak usia 14 hari, kini patah 2 kaki pula... lelaki ini terharu dikurniakan sahabat sanggup dukung, bancuh susu sebelum tidur Skip to main content

Video - Bergelar anak yatim sejak usia 14 hari, kini patah 2 kaki pula... lelaki ini terharu dikurniakan sahabat sanggup dukung, bancuh susu sebelum tidur

MALANG nasib jejaka dari Kelantan ini apabila kedua-dua kakinya patah akibat terjatuh ketika membaiki atap kediaman keluarga pada 25 Januari lalu.

Menurut Khairi Fikri Kamaruzaman, 24, dia kemudian menjalani pembedahan pada 25 Februari dan kini terpaksa menggunakan kerusi roda untuk memudahkan pergerakan harian.

Dalam duka yang melanda, dia yang mesra disapa Fikri menzahirkan rasa syukur apabila dikelilingi sahabat yang sangat baik dan sanggup melakukan apa sahaja untuknya.

"Saya jatuh ketika mahu tukar atap yang bocor. Keluarga minta saya tolong tukar. Perasaan sangat sedih sebab dah biasa berjalan dengan kaki, sekarang kena pakai kerusi roda.

"Dalam tempoh awal sakit, saya rasa tekanan. Macam-macam bermain di fikiran. Mujur ada sahabat saya, sanggup dukung dan usung saya untuk keluar jalan-jalan.

"Dia bawa saya ke pantai, pergi makan-makan dan menghadiri kenduri. Sebelum ini saya rasa down sebab terperap lama dalam bilik.

"Alhamdulillah, sekarang saya sudah rasa lega dan tenang sikit," ujarnya kepada mStar.

Jelas Fikri, dia dan sahabatnya yang dikenali sebagai Amin Baihaqi itu sudah mengenali antara satu sama lain sejak lima tahun lalu.

Selain Amin Baihaqi, Fikri turut menzahirkan rasa syukur atas kehadiran seorang lagi sahabatnya, Mohd Aidil Kamarudin yang banyak membantu dalam tempoh sukar itu.

Saya bersyukur dan reda. Allah uji saya begini, tapi Allah atur jalan yang cukup baik. FIKRI

"Ada seorang lagi kawan saya ni, balik kerja dia akan datang ke rumah saya. Dia tidur di rumah saya. Malam sebelum tidur dia akan buat susu. Esok sebelum pergi kerja dia kejutkan saya bangun solat Subuh.

"Saya terharu bila ada orang korban masa untuk jaga saya. Saya kongsi video di Instagram sebab nak tunjuk rasa terima kasih.

Fikri menerima kunjungan rakan-rakan ketika dirawat baru-baru ini.

"Tak terbalas jasa budi mereka. Hanya Allah yang mengerti. Dalam 1,000 kawan, tak semuanya boleh digelar sahabat.

"Saya bersyukur dan reda. Allah uji saya begini, tapi Allah atur jalan yang cukup baik. Saya dikurniakan sahabat yang banyak memberi sokongan," ujarnya lagi.

Mohd Aidil Kamarudin banyak membantu rakannya sepanjang tempoh sukar itu.

Bercerita mengenai dirinya, Fikri mendedahkan dia sudah bergelar anak yatim ketika berusia 14 hari dan kini tinggal bersama ibu dan neneknya.

"Saya menetap dengan keluarga, tapi saya anak yatim. Ayah sudah tiada. Saya hanya ada dua beradik dan kakak kini bekerja di Kuala Lumpur.

Fikri (kiri) dibawa berjalan-jalan ke pantai oleh Amin Baihaqi (kanan).

"Umi dah umur 59 tahun dan bekerja sebagai kerani. Nenek pula dah umur 83 tahun. Sementara waktu ni saya kena tutup kedai runcit saya sebab tiada orang nak uruskan.

"Harapan saya agar dapat sembuh segera. Dah terfikir, macam mana saya nak raya tahun ni. Bukan tak terima takdir, tapi sekadar fikir nasib diri," ujarnya lagi.

Sumber: mstaronline

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me