Video dikejar geng monyet raih lebih 3 juta tontonan, pelajar mengaku ada buat sesuatu kepada anak monyet sebelum insiden – “Saya serik, dah insaf” Skip to main content

Video dikejar geng monyet raih lebih 3 juta tontonan, pelajar mengaku ada buat sesuatu kepada anak monyet sebelum insiden – “Saya serik, dah insaf”

KECOH video yang memaparkan seorang gadis dikejar sekumpulan monyet ketika mengambil pakaian di ampaian di sebuah kolej kediaman pelajar.

Keadaan yang huru-hara itu bukan sahaja mencemaskan gadis berkenaan yang cuba untuk menyelamatkan diri, bahkan kedengaran jeritan perakam video dan penghuni sekitar.

"Yang penting baju kat tangan tak lepas," komen seorang netizen terhadap video yang meraih lebih tiga juta tontonan dalam masa kurang 24 jam selepas dimuat naik di aplikasi TikTok.

Individu yang membuat rakaman itu, Majidah Wan Salleh berkata, kejadian berlaku di kolej kediaman pelajar di Nilai, Negeri Sembilan, pada petang Selasa lalu.

Gadis berusia 22 tahun itu berkata, kolej kediaman yang terletak bersebelahan dengan hutan menyebabkan lokasi itu sering didatangi sekumpulan monyet setiap hari terutama waktu petang.

"Tiap-tiap petang memang ada monyet-monyet yang berkeliaran. Tapi hari tu lebih banyak daripada kebiasaan. Terkejut juga saya.

"Ketika itu, saya dari koridor dekat bilik rakan dan rakam secara spontan kemunculan monyet-monyet tu. Masa tu baru nampak rakan saya di ampaian baju sebelum dikejar monyet-monyet tu," katanya kepada mStar.

Mengulas lanjut, Majidah berkata, dia tidak pernah diganggu oleh monyet-monyet tersebut tetapi mengambil langkah untuk tidak berada di kawasan sekitar ampaian baju ketika haiwan tersebut berkeliaran dalam jumlah yang banyak.

"Tak pernah kena ganggu, tapi bilik saya pernah diceroboh masuk oleh monyet-monyet menerusi tingkap, mungkin nak cari makanan. Tapi kami tak dikacau," katanya.

Sementara itu, gadis yang dikejar monyet dalam video yang tular, Auji Fathiah Ahmad Tarmizi pula mendedahkan kisah sebenar sebelum insiden berlaku.

Menurut pelajar berusia 22 tahun itu, dia sebelum itu terlebih dahulu bertindak menyergah seekor anak monyet tanpa menggunakan sebarang kekerasan.

"Masa tu saya tengah ambil baju di ampaian. Macam berani, tapi takut-takut juga. Saya sergah anak monyet tu sampai terkejut dan terguling sebelum ia masuk ke kawasan hutan.

Macam berani, tapi takut-takut juga. Saya sergah anak monyet tu sampai terkejut dan terguling sebelum ia masuk ke kawasan hutan AUJI FATHIAH AHMAD TARMIZI

"Tidak lama kemudian, tak sampai 10 minit, ada seekor monyet dewasa yang dipercayai bapa kepada anak monyet yang saya kacau tu datang dekat saya. Bapa monyet tu tenung saya semacam sebelum mengeluarkan bunyi yang menakutkan saya.

"Ketika itu, saya seorang diri hanya mampu menjerit dan lari menyelamatkan diri masuk ke kolej kediaman. Masa tu tak fikir apa dah sampai tak perasan masih pegang baju bawa naik ke bilik," katanya yang berasal dari Kemaman, Terengganu.

Anak kedua daripada empat beradik itu bagaimanapun mempunyai alasan sendiri mengapa dia berada di ampaian baju ketika waktu 'puncak' sekumpulan monyet berkeliaran.

"Dekat rumah, mak ayah berpesan angkat baju di ampaian sebelum Maghrib. Jadi, saya amalkan perkara yang sama di kolej kediaman. Tak sangka monyet tu lebih agresif hari tu.

"Saya serik, lepas ni tak nak kacau monyet dah. Itulah buat-buat berani tapi sebenarnya penakut. Saya dah insaf," kata pelajar Ijazah Sarjana Muda Kaunseling itu.

Sumber: mstaronline

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Sayangilah mak sementara dia masih ada. Kerana doanya tiada hijab. Hilanglah satu rahmat bila Mak kembali kepada Pencipta-Nya.

Mak tu, Walau mulutnya marah, tapi hatinya tidak. Mak tu, Walau dia kata lantaklah kamu, tapi otaknya masih fikirkan hal kamu. Mak tu, Walau dia kata taknak makan sudah, tapi sedar² lauk kegemaran kamu ada kat atas meja. Mak tu, Walau dia kata kamu buat salah kamu tanggung sendiri, tapi dia yg tak tidur malam fikirkan masalah kamu, tahu² dia yg bagi jalan utk kamu selesaikan masalah kamu. Mak tu,  Walau dia kata kamu jahat, degil, sampai dia penat bagi nasihat, tapi dlm setiap solatnya ada doa utk kamu. Mak tu, Walau kamu dah ada keluarga sendiri, tapi dia masih risaukan kesihatan kamu. Mak tu, Walau kamu dah besar panjang & tinggal jauh darinya, tapi dia masih gembira jika dpt masakkan & sendukkan nasi ke pinggan anak²nya. Mak tu, Walau katanya dia dah tua nak rehat taknak masak dah, tapi dialah paling sibuk memasak bila tahu anaknya nak balik makan.  Mak tu, Walau nampak dia letih, tapi hatinya paling gembira bila lihat anaknya makan masakannya dgn penuh selera. M

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me