Wanita rimas dengan jiran ‘over baik’, seminggu sampai 4 kali hantar makanan - “Saya anak ramai kot, dia asyik nak sedekah” Skip to main content

Wanita rimas dengan jiran ‘over baik’, seminggu sampai 4 kali hantar makanan - “Saya anak ramai kot, dia asyik nak sedekah”

MEMPUNYAI jiran yang baik merupakan salah satu bentuk rezeki yang dikurniakan Allah.

Islam sendiri menuntut umatnya agar menghormati dan menjaga adab dalam tetangga.

Siapa yang tidak suka apabila mempunyai jiran sering mengambil berat, bertanya khabar malah boleh diharapkan untuk meminta pertolongan di saat memerlukan.

Begitu juga dengan wanita ini yang meluahkan rasa bersyukur mempunyai jiran yang disifatkannya sangat baik dan ramah tamah.

Namun begitu, di sebalik sikap tersebut, wanita ini berkata dia kurang selesa dan sedikit rimas apabila jirannya itu terlalu kerap memberikan makanan kepada keluarganya.

"Kami ada jiran yang baru pindah, suami isteri memang peramah. Yang perempuan tu selalu sedekahkan apa saja makanan. Boleh kata dalam seminggu tu empat kali sedekah makanan dekat famili saya.

"Saya mula tak selesa. Saya tak suka orang beri-beri makanan ni. Mungkin dia tengok saya anak ramai kot, asyik nak sedekah," katanya menerusi perkongsian di laman Facebook Kisah Rumah Tangga.

Min..tlg siar ya.kami ada jiran yg baru pindah,suami isteri mmg peramah, yg perempuan tu selalu sedekah kan apa saja...

Posted by Kisah Rumah Tangga on Sunday, April 11, 2021

Menurut wanita itu, dia enggan terus membiarkan situasi itu berlanjutan kerana tidak mahu terhutang budi.

Justeru, dia mencuba beberapa cara untuk mengelakkan jirannya terus mencari peluang untuk memberikan makanan kepada keluarganya.

"Rasa nak cakap je 'tak payah nak bagi sedekah dekat saya sebab saya kurang selesa'. Saya kurangkan bercakap dengan isteri jiran yang itu.

"Nampak gayanya dia mula faham saya kurang suka. Sekarang saya kurang bersembang, tapi suami pula rajin bersembang dengan dia. Saya cuma kurang selesa, takut terhutang budi dengan jiran.

"Dah cakap dekat suami tapi dia kata berjiran jangan sombong. Kadang-kadang saya jadi tak suka tengok jiran over macam tu. Tolong bagi nasihat dekat saya," katanya memohon pandangan daripada ahli kumpulan laman berkenaan.

Terasa saya. Harap sangat sis ini bukan jiran saya sebab saya pun sejenis manusia yang suka kongsi rezeki. NETIZEN

Sehingga kini posting tersebut meraih lebih daripada 220 shares dengan dibanjiri ribuan komen netizen.

Menjengah ke laman komen, rata-rata netizen memberikan reaksi yang pelbagai.

Ada yang mengatakan wanita tersebut sepatutnya bersyukur dikurniakan jiran yang gemar berbahagi rezeki dengan orang lain, ada juga yang seolah-olah dapat memahami perasaan wanita berkenaan.

Namun ada juga netizen yang seolah-olah 'terasa' kerana ada dalam kalangan mereka sememangnya gemar memberi sedekah makanan kepada jiran masing-masing.

"Terasa saya. Harap sangat sis ini bukan jiran saya sebab saya pun sejenis manusia yang suka kongsi rezeki. Kadang-kadang saya masak lebih bagi dekat jiran sebelah rumah. Kadang-kadang tu saya beli makanan dekat luar, beli lebih dan bagi jiran.

"Belajar bersyukur sis. Orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa. Orang yang suka bagi makanan ni bukan dia minta balas semula sis tapi jenis suka berkongsi je.

"Sis, bagi alamat rumah. Kita swipe tukar rumah hari ni juga nak tak? Alhamdulillah, dapat jiran baik," demikian antara komen netizen.

Sumber: mstaronline

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa