'Anak 28 orang semuanya tak sekolah, hidup dalam keadaan sempit, kotor...' Skip to main content

'Anak 28 orang semuanya tak sekolah, hidup dalam keadaan sempit, kotor...'

Rata-rata netizen yang membaca perkongsian mengenai sebuah keluarga besar ini yang dipercayai tinggal di kawasan Klang, meluahkan rasa terkejut. Mana tidaknya, bilangan anak-anak sahaja sudah mencapai 28 orang, hasil dari perkahwinan bapa mereka bersama empat orang isteri. 

Menurut sumber, keluarga berkenaan terpaksa menyewa dua buah rumah bagi menempatkan keseluruhan ahli keluarganya. Sewa rumah pula ditanggung oleh pihak zakat. Anak sulung keluarga itu dikatakan telah melarikan diri sehingga tidak dapat dikesan.

Dua buah rumah itu hanya mempunyai empat bilik yang setiapnya setiap satunya menempatkan isteri pertama, kedua, ketiga dan keempat. Menjelang sebelah malam, anak-anak perempuan katanya disuruh tidur dalam balik, manakala anak-anak lelaki tidur berselerakan dalam rumah asalkan masih di bawah bumbung. 

Aktivis kebajikan, Nurul Ima Rahman, dan pasukannya  datang menyantuni keluarga itu pada jam 12 tengah hari. Pintu diketuk dengan kuat. Setelah hampir lima minit, barulah pintu dibuka kerana penghuninya baru bangun dari tidur.

Untuk lima minit yang kedua, mereka terpaksa menunggu seketika untuk dipelawa masuk, sebab masing-masing kelam kabut mengemaskan rumah. 

"Maaflah, rumah bersepah sikit," kata isteri pertama. 

Perbualan pun bermula di antara mereka. Ima sempat bertanya apakah anaknya sudah menjejakkan kaki ke sekolah. Namun si bapa menjawab, "Belum, takpelah ingat nanti nak masukkan ke tahfiz je semua". 

"Oh baguslah," kata Ima sambil menunjukkan telefon bimbitnya akan gambar sebuah sekolah tahfiz di Klang, milik sepupunya. 

"Tahfiz ini milik sepupu saya, kalau kami aturkan anak-anak masuk ke sini boleh tak?" soal Ima. 

"Tak nak! Anak-anak saya semua hanya akan masuk ke Pondok Pasir Tumboh, di Kelantan. Pondok terbaik di Malaysia," pantas ayahnya menjawab.

Jawapan si bapa membuatkan Ima terpana seketika dan berkata, "Kelantan? Jauh tu, ada sesiapa kenal ke kat tahfiz tu?" 

"Takde, tetapi tu sekolah pondok yang terbaik di Malaysia. Dah lahirkan ramai orang-orang hebat. Sekolah tahfiz lain saya tak nak. Nanti anak-anak saya semua akan sambung belajar di Cairo," katanya. 

Ima bertanya mengenai persiapan/persediaannya, tetapi si bapa menyerahkan tanggungjawab itu kepada isterinya. 

"Nantilah, tunggu isteri saya uruskan sekolah kerajaan," katanya. 

Di fikiran Ima, sekiranya anak-anak keluarga ini ditempatkan di madrasah, sudah tentu makan minumnya terjaga, soal ibadahnya sempurna dan ada tempat tidur yang selesa. Namun, hasrat untuk membantu itu terpaksa dipendamkan kerana kengganan si bapa untuk menerima bantuan seperti itu. 

"Maaf, saya tidak berniat untuk post benda-benda negatif terutamanya di bulan Ramadhan. Kalau anda ada cara sesuai untuk bantu anak-anak ini dapat pendidikan dan nilai hidup yang lebih baik, bantulah. Sedih melihat wajah mereka," ujarnya. 

Difahamkan, sebelum ini Ima dan rakan-rakannya datang menyantuni keluarga itu. Kali kedua kedatangan mereka sudah tentu mengharapkan ada perubahan yang positif, tetapi dia enggan menceritakan lebih lanjut, sebaliknya biarlah Allah sahaja yang tahu. 

"Saya sangat sedih dengan sikap seorang bapa. Yang membawa pengaruh besar dalam hidup anak-anak. Anak-anak dia comel-comel belaka. Memang sayu sungguh fikirkan anak-anak itu semua hidup dalam keadaan sempit, kotor dan sikap ibu bapa mereka pula begitu. 

"Bukan niat saya nak mengundang kata-kata tidak baik dari orang lain. Cumanya kalau asbab post sis itu dapat buat Ustaz Ebit Lew atau orang-orang hebat yang lain, ada kepakaran untuk menangani kes sedemikian, rasa bersyukur sangat-sangat," katanya yang menegaskan bukan isu poligami atau kemiskinan yang hendak dikongsikan.

Alhamdulillah. Asbab post sis siang tadi, public figure dan beberapa lagi NGO PM sis dan sudi hulurkan bantuan buat anak...

Posted by Nurul Ima Rahman on Monday, May 3, 2021

Sumber: Nurul Ima Rahman

Comments

Popular Article

JANGAN DICIUM ANAK2 YANG SEDANG TIDUR KERANA ITU SALAH SATU SEBAB ANAK KITA MENJADI DEGIL.

Apabila anak anda nakal kita selalu marahi mereka, bukan marah sebab kita tak suka tapi marah sebab kita takut tejadi apa-apa dekat mereka, tapi nak buat macam mana dah budak mestila degil. Degil-degil itu pun datang dari ayahnya jugak jadi tidak boleh kita berbuat apa-apa, lari sana lari sini tetiba senyap ,lahhh,,dah tidur bawah meja rupanya. kita yang melihat si comel tertidur pula dengan gaya bermacam ragam, aksi comel dan menawan, mesti geram dan ingin menciumnya, tahukah anda bahaya mencium anak ketika sedang tidur. Berikut penerangan ustaz ismail kamus yang mungkin perlu ada tahu. si comel ku. geramm nak cium kan. hmmm. ~ jika Anak-anak degil @ nakal ~ – Sediakan air satu jug – Baca Basmalah 786 kali – Baca surah yasin ayat 72 وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ “Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebagiannya mereka tunggangi dan sebagiannya mereka makan” Selesai baca hembus ke air & bagi anak m

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa