Sayu! Setahun jadi ‘anak’ pasangan tiada zuriat, Titam ‘pergi’ ketika tuannya bakal timang cahaya mata pertama - “Rumah kami sunyi...” Skip to main content

Sayu! Setahun jadi ‘anak’ pasangan tiada zuriat, Titam ‘pergi’ ketika tuannya bakal timang cahaya mata pertama - “Rumah kami sunyi...”

KEHIDUPAN pasangan suami isteri ini ternyata sunyi selepas salah seekor kucing peliharaan mereka mati akibat jangkitan kuman dalam darah pada Mac lalu.
Menurut Mohd Nur Azeem Jifri, dia dan isteri, Nurul Safika Safri, masing-masing berusia 25 tahun, masih lagi sukar untuk menerima pemergian itu biarpun sudah dua bulan ia berlalu.
Bercerita kepada mStar, dia yang mesra disapa Jim mengakui kehadiran kucing yang diberi nama Titam itu sangat bermakna sepanjang setahun ia dibela.
"Kami dah tiga tahun kahwin, tak ada rezeki anak. Jadi kami bela kucing. Dah ada dua ekor, kemudian kami bela pula Titam sejak Februari tahun lepas.
"Keluarga saya pun jenis bela kucing, tapi biasanya semua kucing tak suka saya. Titam ni lain, dia boleh rapat dengan saya. Makan, tidur, tengok televisyen bersama," ujarnya.
Menurut Jim, Titam mula menunjukkan perubahan pada Februari lalu sebelum kesihatannya semakin merosot.
Titam mati akibat jangkitan kuman dalam darah pada Mac lalu.
Akhirnya, dia dan isteri gugur air mata apabila menerima perkhabaran kucing kesayangan mereka mati ketika menerima rawatan di sebuah klinik.
"Sebulan sebelum mati, Titam dah mula kurus. Kemudian Titam makin tak akfif, tak nak tidur dengan kami. Kami hantar ke klinik dan Titam ditahan selama empat hari.
Walaupun saya jenis kasar dan serius, saya boleh menangis kerana kucing. JIM
"Masa kami melawat, Titam langsung tak menyahut dan tak nak pandang wajah kami. Pada hari berikutnya kami nak pergi melawat, doktor call kata Titam dah tak dapat bertahan.
"Sepanjang perjalanan nak bawa balik Titam, hujan sangat lebat, macam faham perasaan kami. Saya termenung dan mengalir air mata.
"Akhirnya Titam ditanam di seberang jalan, di hadapan rumah kami," ujarnya yang menetap di Sungai Ramal, Kajang, Selangor.
Dalam pada itu itu, Jim turut berkongsi video kenangan bersama Titam di Instagram untuk disimpan sebagai kenangan.
Kata Jim, dia cukup rapat dengan kucing itu yang mula dibela pada tahun lalu.
"Ramai orang tak tahu saya bela kucing. Saya jarang update kecuali isteri. Bila benda macam ni berlaku, saya buat video untuk bagi orang tahu saya ada kucing yang dah dianggap macam anak sendiri.
"Walaupun saya jenis kasar dan serius, saya boleh menangis kerana kucing. Tapi saya terima dengan reda, Tuhan bagi pinjam Titam sekejap saja," ujarnya.
Menurut Jim, dia dan isteri sebelum ini membela kucing kerana sunyi tanpa cahaya mata, namun mereka kini sedang menunggu hari untuk menerima anak pertama tak lama lagi.
"Isteri sekarang sedang hamil lapan bulan, tengah tunggu hari nak bersalin.
"Sejujurnya rumah kami sunyi tanpa Titam. Dah tak boleh dengar suara Titam sekarang," ujarnya. 
Sumber: mstaronline

Comments

Popular Article

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa

Video - Bukan malu hidup susah! Bapa ‘lari’ ketika anak rakam sedang makan nasi kosong beri penjelasan - “Hari tu saya cuma ada RM5”

SEORANG bapa dilihat menjamah nasi putih hanya dengan kicap, itu pun baki selepas anaknya makan tengah hari! Kisah ini tular di laman Facebook apabila anak kepada lelaki berkenaan, Nik Aswan yang baru berusia 10 tahun memuat naik video bapanya di akaun TikTok miliknya. Bapanya, Ngah Misnum, 36, bagaimanapun segera memadam video tersebut sebaik sahaja mendapat tahu ia tular dalam masa beberapa jam. “Sejujurnya saya tak sangka langsung dia akan muat naik video tu sebab masa saya sedar dia tengah rakam, saya terus bangun dari tempat duduk. “Tahu-tahu tular sampai dekat Facebook, memang terkejut sangat. Saya terus ambil telefon dia dan padam video tu,” katanya kepada mStar, mengimbas kembali video yang memaparkan ‘adegan’ dirinya makan nasi tanpa lauk. Kehidupan dua beranak yang tidak meminta simpati orang ramai. Bagi mereka yang sempat menonton video tersebut, rata-rata mengakui sebak melihat kehidupan dua beranak itu yang serba sederhana tetapi bahagia. Ngah, yang berasal dari Kuala Neru