(Video) 'Orang di sini (Sabah) fahamlah, kita yang tahu suasana di sini' - Dituduh riak, pendakwah tampil beri penjelasan Skip to main content

(Video) 'Orang di sini (Sabah) fahamlah, kita yang tahu suasana di sini' - Dituduh riak, pendakwah tampil beri penjelasan

Susulan video viral pendakwah agama dikritik netizen kerana tidak beradab dan mengaibkan orang yang menerima sumbangan, pendakwah berkenaan tampil memberikan penjelasan mengapa dia berbuat demikian. 

Dalam video live semalam Hisammuddin Sulaiman menjelaskan, apa yang berlakunya bukannya seperti yang didakwa. Sebaliknya hanya orang tempatan sahaja yang faham akan situasi tersebut. 

"Ibu-ibu tahukan saya punya video itu, ibu tahu kan? Yelah, orang sini fahamlah (situasi). Kita yang tahu suasana di sini. Kita yang faham Sabah kan ibu? Siapa di depan kita, yang perlu kita bercakap begitu. 

"Bukan kita marah ibu, kalau kita marah baik kita berhenti. Kita menghadapi macam-macam. Kadang-kadang dia berebut dan melompat saja. Macam tadi pun sama, dia sudah ambil (sumbangan bekalan makanan), itu hari kan sana dia sudah ambil. Saya sudah tunjuk, bapak hari itu sudah ambil kan. Bila kita bagi, dia lompat saja. Satu orang tak dapat tadi, kesian betul. Ini masalah dia. 

"Jadi dalam video itu ibu nampak, isunya saya suruh solat saja kan? Bukan suruh buat benda lain. Sebab apa? Orang-orang yang memberi sumbangan juga, yang ada juga bersama dengan saya memberi bantuan ini, mereka juga nak menyumbang, mereka pun nak juga bahagian-bahagian itu.

"So ibu, saya nak minta ibu bantu saya, ibu solat je. Tolong solat ye. Doakan saya, sihat. Saya tak sihat ni, kaki sakit. Tapi saya datang juga sebab sayang dengan ibu semua, dengan bapak semua," katanya. 

Beliau juga berterima kasih kepada yang viralkan dua video tersebut kerana secara tidak langsung beliau dapat bertemu semula dengan rakan-rakan lamanya semasa tinggal di Port Dickson. 

"Ibu tengok ucapan saya itu (nada) tinggi, bukan nak marah orang tak pasal-pasal. Kita mengajar, saya ajar diorang ini, tanya siapa yang tak kena rotan? Semua kena rotan dan penampar lagi. Sebab apa? Nak mereka jadi orang. 

"Orang Semenanjung yang bising ni ibu. Kita di Sabah, biasa bah itu kan? Jadi orang Semenanjung yang bising ini kita minta diorang datang untuk membantu di Sabah ini. Bukanlah kita susah sangat pun, tetapi kita perlulah membantu orang-orang yang memerlukan. Sekarang ini masalah Covid-19, kita tersangkut/terkepung.

"Bukan masalah kita miskin, kita pun ada kereta. Bukan susah mana tetapi kita tersangkut, tak boleh kerja. Bukan kita malas, tak ada kerja, tak boleh kerja, itu saja. Kalau dah boleh kerja nanti, tak ada masalah sudah, kan? 

"Yang diorang bising kat kita sampai lemparkan kata-kata kesat pada saya. Saya maafkan diorang, terima kasih tolong viralkan dan share. Kita minta sembahyang saja, bukan untuk saya tetapi untuk ibu semua. Kalau tak tahu, tanya saya. Bukan saya nak marah tak pasal-pasal. 

"Cumanya di tempat hari itu, memang di kampung itu saya buat surau, kampung itu saya hantar sapi buat korban, buat pertandingan bola sepak, buat sukan budak-budak. Dulu saya ada sekolah tadika pintar di Port Dickson, jadi suara saya mengajar memang begitulah," katanya semasa menyampaikan sumbangan di kawasan Keningau

Sumber: Facebook Hisammuddin Sulaiman

Comments

Popular Article

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa

Video - Bukan malu hidup susah! Bapa ‘lari’ ketika anak rakam sedang makan nasi kosong beri penjelasan - “Hari tu saya cuma ada RM5”

SEORANG bapa dilihat menjamah nasi putih hanya dengan kicap, itu pun baki selepas anaknya makan tengah hari! Kisah ini tular di laman Facebook apabila anak kepada lelaki berkenaan, Nik Aswan yang baru berusia 10 tahun memuat naik video bapanya di akaun TikTok miliknya. Bapanya, Ngah Misnum, 36, bagaimanapun segera memadam video tersebut sebaik sahaja mendapat tahu ia tular dalam masa beberapa jam. “Sejujurnya saya tak sangka langsung dia akan muat naik video tu sebab masa saya sedar dia tengah rakam, saya terus bangun dari tempat duduk. “Tahu-tahu tular sampai dekat Facebook, memang terkejut sangat. Saya terus ambil telefon dia dan padam video tu,” katanya kepada mStar, mengimbas kembali video yang memaparkan ‘adegan’ dirinya makan nasi tanpa lauk. Kehidupan dua beranak yang tidak meminta simpati orang ramai. Bagi mereka yang sempat menonton video tersebut, rata-rata mengakui sebak melihat kehidupan dua beranak itu yang serba sederhana tetapi bahagia. Ngah, yang berasal dari Kuala Neru