Gian Cabut Rambut Tahap Kepala Hampir Botak, Rupanya Berkait Masalah Psikologi Skip to main content

Gian Cabut Rambut Tahap Kepala Hampir Botak, Rupanya Berkait Masalah Psikologi

Dalam tak sedar, setiap orang mempunyai tabiat pelik masing-masing dalam kehidupan seharian. Meskipun ia hanya nampak macam benda biasa, namun haruslah dicegah daripada awal. Bagi golongan perempuan, kebanyakan mereka mempunyai satu perangai iaitu suka mencabut rambut.

Kenapa kau suka cabut rambut tu? Tengok ni dah botak dah rambut 

Menerusi video perkongsian seorang doktor di TikToknya, beliau memberitahu satu habit ini dipanggil sebagai Trichotillomania. Ia adalah sejenis masalah yang berkait dengan psikiologi iaitu seseorang tidak boleh menghalang dirinya daripada mencabut rambut secara berulang-ulang sehingga botak. Bukan itu sahaja, ada juga yang mencabut bulu kening, bulu mata atau bulu hidung.


Salah satu rawatannya ialah dengan behavioral therapy 

Doktor Bazilah turut berkongsi antara simptomnya ialah stress, kemudian si pencabut akan rasa lega apabila dapat cabut rambut. Selepas itu, anda mungkin boleh makan atau kunyah rambut itu. Paling ketara adalah simptom di mana mereka akan tarik rambut walaupun tidak berjaya. Oleh itu, individu yang mengalami masalah ini perlu dirujuk ke pakar psikiatrik agar boleh reset semula tabiat tersebut.

@drbazilah

Reply to @nurizzahusna salah satu rawatan dia ialah dengan behavioral therapy. 😊 #hairpullingdisorder #trichotillomania

♬ original sound - Dr Bazilah

Saya cabut rambut yang kasar je…Tapi jadi ketagih 

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen perempuan mendedahkan ada mengalami masalah yang sama. Namun, siapa sangka ramai menganggap itu hanyalah satu tabiat biasa sehinggakan ada yang rambutnya mengalami masalah botak.







Sumber: kisahdunia

Comments

Popular Article

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa

Video - Bukan malu hidup susah! Bapa ‘lari’ ketika anak rakam sedang makan nasi kosong beri penjelasan - “Hari tu saya cuma ada RM5”

SEORANG bapa dilihat menjamah nasi putih hanya dengan kicap, itu pun baki selepas anaknya makan tengah hari! Kisah ini tular di laman Facebook apabila anak kepada lelaki berkenaan, Nik Aswan yang baru berusia 10 tahun memuat naik video bapanya di akaun TikTok miliknya. Bapanya, Ngah Misnum, 36, bagaimanapun segera memadam video tersebut sebaik sahaja mendapat tahu ia tular dalam masa beberapa jam. “Sejujurnya saya tak sangka langsung dia akan muat naik video tu sebab masa saya sedar dia tengah rakam, saya terus bangun dari tempat duduk. “Tahu-tahu tular sampai dekat Facebook, memang terkejut sangat. Saya terus ambil telefon dia dan padam video tu,” katanya kepada mStar, mengimbas kembali video yang memaparkan ‘adegan’ dirinya makan nasi tanpa lauk. Kehidupan dua beranak yang tidak meminta simpati orang ramai. Bagi mereka yang sempat menonton video tersebut, rata-rata mengakui sebak melihat kehidupan dua beranak itu yang serba sederhana tetapi bahagia. Ngah, yang berasal dari Kuala Neru

Selepas Mencarut Dekat Clkgu Dan Buang Buku, Ada Lagi Satu Rakaman Budak Baru Habls SPM Buat

Apabila tamatnya sesi persekolahan, setiap murid ada cara tersendiri dalam meraikan kebebasan itu. Pada hari terakhir atau biasanya disebut last paper, murid-murid pastinya akan merakam foto kenangan bersama rakan mereka. Malah, ada yang turut menconteng un.iform sekolah mereka dengan pelbagai lukisan, tandatangan dan kata-kata. Dalam minggu ini, kita melihat perangai pelajar selepas SPM yang boleh dikatakan biadap menjadi perbualan masyarakat Internet. Ada pelajar yang menconteng bajunya dengan kata-kata kesat dan ada yang membuang buku di sungai. Saya tak akan bercakap tentang akhlak dan ilmu kerana akhlak sudah ditekankan serta diulas mereka yang lebih layak. Kali ini saya akan membincangkan tentang perbuatan menconteng baju seragam sekolah selepas tamat belajar. Di sekolah saya sendiri ramai yang buat budaya ini. Saya sendiri tidaklah, nanti ibu dan ayah marah sebab buat perkara tak berfaedah. Perbuatan menconteng itu sendiri salah sebenarnya dan itu merupakan antara titik permulaa