'Bila nak datang tengok rumah, penyewa beri 1,001 alasan' - Owner terkejut penyewa tinggalkan 4 bangkai kucing & rumah kotor Skip to main content

'Bila nak datang tengok rumah, penyewa beri 1,001 alasan' - Owner terkejut penyewa tinggalkan 4 bangkai kucing & rumah kotor

Tinggal menyewa, buatlah cara menyewa. Tetapi tidak bagi penyewa lelaki ini yang bukan sahaja tidak menjaga kebersihan, malah meninggalkan beberapa ekor bangkai kucing yang mati semasa berada di bawah jagaannya. 

Pemilik rumah sewa yang beralamat di Taman Nusantara, Gelang Patah, Johor ini, Khirmanullah Ae, sendiri tidak menyangka lelaki berkenaan sanggup hidup dalam keadaan sebegitu

"Selalu terbaca penyewa dari neraka. Kali ini saya mengalami sendiri. Allahuakbar. Yang penting sabar sajalah," katanya. 

Difahamkan, Khirmanullah sebelum ini pernah menyatakan hasrat untuk melakukan spot check pada rumahnya itu. Namun begitu, penyewa memberikan pelbagai alasan untuk menolak kedatangannya. 

Hanya setelah didesak berulang kali, Khirmanullah berjya juga masuk dan mengakui terkejut melihat keadaan rumah buat pertama kali. 

"Dari tiga bulan lepas, asal nak datang viewings rumah ini je, penyewa beri seribu satu alasan nak bagi kitorang masuk. Tetapi dapat juga masuk dan memang tahu penyewa ada membela kucing. 

"Sebelum ini pun dia punya kotor jangan cakaplah. Nasib baik SOP kena pakai mask. Jadi tak adalah bau sangat. Kalau tak, boleh hilang selera makan," selorohnya. 

Sebulan kemudian, Khirmanullah memberikan notis kepada lelaki itu untuk mengosongkan rumah berikutan rumah tersebut telah dijual kepada pemilik baru. Sekali lagi, dia terpaksa berdepan dengan karenah penyewa yang enggan akur dengan notis tersebut. 

"Selepas sebulan yang lalu, kita beri notis kepada penyewa untuk keluar dan kosongkan rumah sebab rumah ini telah dijual. Memang agak liatlah dia nak keluar dan bermacam-macam alasannya. 

"Last-last dia keluar juga. Tetapi biarlah gambar berbicara. Kesian kucing tu. Kalau dah tak boleh bela, lepaskan saja. Ini sampai yang tinggal tulang pun ada. Allahu, macam mana hidup nak berkat dik oi," katanya. 

Berdasarkan gambar, terdapat empat ekor bangkai kucing yang ditinggalkan iaitu seekor di bawah sangkar besi dan tiga ekor lagi di dalam bilik berasingan. 

Keadaan dalam rumah juga tidak terurus, sampah sarap merata-rata. Keadaan di dalam bilik mandi juga sangat teruk. Begitu juga di bahagian tangga ke tingkat atas. 










Di ruangan komen, netizen menyelar sikap tidak bertanggungjawab penyewa berkenaan sehingga sanggup menganiaya kucing-kucing yang tidak berdosa. 

"Aku tengok gambar pun dah rasa nak termuntah. Apa punya pemalas lah perangai," kata Fazli. 

"Ya Allah, kalau tak mampu nak bela, jangan bela. Baik dapat pahala jadi dapat dosa. Aduh.." kata Khairul. 

Sumber: Khirmanullah

Comments

Popular Article

Senarai Lokasi Sekatan Jalan Raya Dalam Tempoh PKPB Di Selangor, Kuala Lumpur & Putrajaya

Umum mengetahui pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sudah pun dijalankan Memandangkan kes wabak Covid-19 yang semakin meningkat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pelbagai prosedur operasi standard (SOP) telah ditetapkan sepanjang tempoh PKPB ini. Kerajaan telah menetapkan bahawa perjalanan merentas daerah dan negeri juga adalah dilarang bagi mengelakkan penularan wabak tersebut. Dalam pada itu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga bersetuju untuk membenarkan maksimum 10 peratus pekerja daripada 6 tugasan yang disenaraikan untuk berada di pejabat mulai 22 Oktober ini. Antara tugasan yang dibenarkan ialah melibatkan perakaunan, kewangan, pentadbiran, perundangan, perancangan serta teknologi maklumat dan komunikasiI (ICT). Mereka yang berada di pejabat pula dihadkan berkerja selama 4 jam sahaja bermula jam 10 pagi sehingga 2 petang untuk 3 hari seminggu. Bagi majikan, mereka hanya perlu me

[VIDEO] Detik-Detik Akhir Rakaman Kembar 4 Dilahirkan, Wanita Ini Kongsi Momen Kehamilan

Kelahiran anak kembar cukup istimewa di hati ibunya. Perjalanan kehamilan tentu tidak seperti kehamilan biasa. Ibu ini kongsikan pengalamannya melalui kehamilan kembar selama 35 minggu. Ibu kepada bayi kembar empat yang tular baru-baru ini, Puan sha.rissa telah berkongsi perjalanan kehamilan beliau. Kebanyakan netizen kagum dengan ibu ini, cukup kuat menempuhi kehamilan berganda sehingga selamat melahirkan pada usia kehamilan 35 minggu. KETIKA KANDUNGAN BERUSIA 7 & 11 MINGGU Ibu hebat ini mulanya merahsiakan kandungannya ialah kandungan kembar sehinggalah terpaksa menceritakan kepada ketua kerana perlu mengambil cuti. sha.rissa “Ultrasound images at 7 & 11 weeks. I kept it a secret from my friends and colleagues about the quads until delivery. Tapi terpaksa bagitahu my boss sebab kena apply banyak cuti. So I showed him this scan pictures and he was like ”empat???” Btw, thanks boss for being so understanding.” ANTARA UBAT Dan SUPLEMEN YANG DICADANGKAN OLEH DOKTOR Puan Sha.rissa

Video - Bukan malu hidup susah! Bapa ‘lari’ ketika anak rakam sedang makan nasi kosong beri penjelasan - “Hari tu saya cuma ada RM5”

SEORANG bapa dilihat menjamah nasi putih hanya dengan kicap, itu pun baki selepas anaknya makan tengah hari! Kisah ini tular di laman Facebook apabila anak kepada lelaki berkenaan, Nik Aswan yang baru berusia 10 tahun memuat naik video bapanya di akaun TikTok miliknya. Bapanya, Ngah Misnum, 36, bagaimanapun segera memadam video tersebut sebaik sahaja mendapat tahu ia tular dalam masa beberapa jam. “Sejujurnya saya tak sangka langsung dia akan muat naik video tu sebab masa saya sedar dia tengah rakam, saya terus bangun dari tempat duduk. “Tahu-tahu tular sampai dekat Facebook, memang terkejut sangat. Saya terus ambil telefon dia dan padam video tu,” katanya kepada mStar, mengimbas kembali video yang memaparkan ‘adegan’ dirinya makan nasi tanpa lauk. Kehidupan dua beranak yang tidak meminta simpati orang ramai. Bagi mereka yang sempat menonton video tersebut, rata-rata mengakui sebak melihat kehidupan dua beranak itu yang serba sederhana tetapi bahagia. Ngah, yang berasal dari Kuala Neru